Ryggskott – 10 saker som lindrar

ryggskott frågelåda

Jag fick så många bra tips av mina följare på Instagram att jag vill dela med mig av dem. Jag fick alltså ett nästan-ryggskott strax innan midsommar och kunde med hjälp av dessa tips mota tillbaka det värsta. Mitt ryggskott sitter i ländryggen mot höger sida.

Vill bara reservera mig för säkerhetsskull: Jag är inte medicinskt kunnig utan är bara en vanlig kontorsråtta och illustratör som lätt får ryggproblem.


”Viktigaste tipset: Förebygg istället för att släcka bränder”


10 saker som lindrar ryggskott

Jag har sammanställt de fina tips jag fick från mina följare, tillsammans med egna erfarenheter, till en lista med 10 punkter. Skriv gärna i kommentarerna om du har fler tips!

1. Promenader

Ryggskott tips promenader

Detta är det som har funkat bäst för mig, helst i uppförsbacke. Promenader är en lindrig motionsform med kontrollerade, naturliga rörelser. Gärna långa promenader eller ofta, för att koppla till punkt 3.

Uppförsbacke gör att exakt rätt muskler får jobba. När jag kommer hem från en ordentlig uppförsbackepromenad så kan jag riktigt känna hur det har hjälpt mig. Den molande känslan lindras och jag får lite skön träningsvärk där istället.

2. Lyft ingenting

Du vill inte utsätta din stackars rygg för mer påfrestning än den redan har. Så berätta för dina barn att du har ont i ryggen och inte kan bära dem, be din partner att bära in matkassarna från bilen, osv.

3. Ha kroppen i rörelse

Sitt inte still. Man kanske gärna vill vila när man har ont men för mig är det iallafall skönare att röra på sig. Efter jag har kommit hem från en långpromenad känns ryggen alltid bättre. Rörelse gör att blodcirkulationen ökar, vilket är bra. Om du som jag har ett stillasittande jobb så upp och rör dig minst en gång i timmen, använd ståbord om du har det, mikropauser på datorn, osv. Fuska inte.

4. Naprapatjonas

Naprapatjonas på Instagram

Det finns ett Instagramkonto med detta namn och han lägger upp tips på övningar för rygg, nacke, axlar, knän, armbågar, osv osv osv. Allt finns där och det är filmklipp så du ser direkt hur du ska göra. Toppen!

Jag lägger in en länk här för dig som tittar via dator, och annars söker du bara på ’naprapatjonas’ i Instagrams app:

Naprapatjonas på Instagram, konto med många bra tips på övningar som hjälper mot ryggskott – och andra smärtor.

5. Undvik att sitta

Att sitta är väl egentligen det värsta du kan göra med din kropp, även utan ryggskott. Jag fick tips av min sjukgymnast att hellre ligga än sitta t.ex. i TV-soffan. Att ligga på mage och luta sig mot armbågarna är dessutom en bra avlastande och stretchande övning för ländryggen. Använd som sagt ståbord på jobbet, om du har tillgång till det.

6. Övningar på YouTube

Precis som Naprapatjonas videos på Instagram så finns det videos med övningar även på YouTube. Fick flera tips om samma video, länkar den här:

Ryggskott och vad du själv kan göra – Fredrik Jensen. Enkla övningar som alla kan göra och som hjälper.

7. Yoga

Yoga mot ryggskott

Jag vet, jag gillar inte heller yoga, men tro mig – det är lugna, fina, stretchande, stärkande övningar du behöver och yoga ger dig detta. Nä okej, det är bara jag i hela världen som inte gillar yoga, haha. Jag önskar att jag gillade det, det är fridfullt och harmoniskt, så det är ju ännu en vinst i att köra yoga.

Men iallafall, yoga mot ryggskott. Tydligen finns det en tjej som är bra på det här med YouTube-yoga, länkar till henne här:

Yoga with Adriene – Yoga for lower back pain, alltså yoga för ländryggssmärta.

8. Sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat

Om du inte vill prova självhjälp så ring ett proffs. Jag har själv fått bra och snabb hjälp från sjukgymnastiken på hälsocentralen. Många tipsade om duktiga kiropraktorer och naprapater i Östersund och de återfinns garanterat i alla städer.

9. Massage

En duktig massör vet vad hen kan och inte bör göra på en kund med ryggskott. Min massör är oerhört kompetent och jag känner mig alltid mycket bättre efter ett besök hos henne. Hon hjälper mig att mjuka upp min ritarm också, genom att massera en muskel i armhålan, vem kunde tro det? Länk till Maria:

Min massör, Maria Tillander – Hälsa från mig, med lokal hos Rygg- och nackspecialisten i Östersund.

10. Sluta inte när det blivit lite bättre

Detta är ju varför jag får tillbaks det hela tiden… Så fort jag blir lite lite bättre så slutar jag göra övningar och ta promenader. Varför gör man så fast man vet att det är dumt? Om jag istället skulle stärka upp min rygg och bål litegrann varje dag så skulle det ju fungera förebyggande, jag kanske till och med aldrig skulle få ryggskott igen. Så jag skriver det här nu för att det är en skitviktig punkt. Förebygg istället för att släcka bränder!

ståbord
Försöker vara duktig och stå och rita

Min rygghistoria

Sedan jag startade företaget 2017 så har jag tyvärr nedprioriterat träning. Detta i kombination med att jag har ett kontorsjobb till vardags och en skiftarbetande man gör att jag är väldigt stillasittande och har färre möjligheter att röra på mig.

Mitt första ryggskott kom i februari 2018. Den utlösande faktorn var att jag skulle köra lite snabba marklyft för att stärka min rygg (oh, the ironi) innan lämning på förskola. Lyfte för tungt och för fel. Åkte därefter på min första deklaration tillsammans med NyföretagarCentrums ekonomiska rådgivare och satt på en trästol i 4 timmar. Efter det var jag sängliggandes i 2 dygn.

stretching mot ryggskott

Har fått tillbaka det 2 ggr efter detta, nu senast alltså midsommar 2020. Men dessa gånger visste jag vad jag skulle göra och inte göra, så det blev inte lika katastrofalt illa som första gången. Barnen blir större och jag kommer snart kunna ta dagliga promenader trots att jag är själv med dem. För det är verkligen nödvändigt, kan jag förstå det nån gång? Jag kan liksom inte ens sitta på en middag för länge, måste tvinga sällskapet till soffan tillslut. Är verkligen ett hinder i min vardag detta. Så, skärpning mig själv.

Och till dig som läser detta, se tipsen som bra tips och se mina erfarenheter som en varning. Du vill inte ha en lika dålig rygg som mig.

Sandra

Kommentera